(bedrag x 1.000) | ||||||||||||
Omschrijving | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | ||||||||
Totaal | Waarvan | Totaal | Waarvan | Totaal | Waarvan | Totaal | Waarvan | |||||
Inciden-teel | Structu-reel | Inciden-teel | Structu-reel | Inciden-teel | Structu-reel | Inciden-teel | Structu-reel | |||||
Baten per programma | ||||||||||||
P1 - Veiligheid | -115 | 0 | -115 | -115 | 0 | -115 | -115 | 0 | -115 | -115 | 0 | -115 |
P2 - Leefomgeving | -10.206 | 33 | -10.239 | -10.386 | 13 | -10.399 | -10.416 | 10 | -10.426 | -10.381 | 1 | -10.382 |
P3 - Voorzieningen | -659 | -397 | -262 | -659 | -220 | -439 | -439 | 0 | -439 | -439 | 0 | -439 |
P4 - Samenleving | -6.411 | 0 | -6.411 | -6.234 | 0 | -6.234 | -6.235 | 0 | -6.235 | -6.236 | 0 | -6.236 |
P5 - Dienstverlening | -276 | 0 | -276 | -276 | 0 | -276 | -276 | 0 | -276 | -276 | 0 | -276 |
P6 - Samenwerking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
P7 - Financiën en belastingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal baten programma's | -17.667 | -364 | -17.303 | -17.670 | -207 | -17.463 | -17.481 | 10 | -17.491 | -17.447 | 1 | -17.448 |
Lasten per programma | ||||||||||||
P1 - Veiligheid | 3.331 | 0 | 3.331 | 3.342 | 0 | 3.342 | 3.343 | 0 | 3.343 | 3.343 | 0 | 3.343 |
P2 - Leefomgeving | 21.566 | 843 | 20.723 | 21.426 | 182 | 21.244 | 21.464 | 165 | 21.299 | 21.703 | 154 | 21.549 |
P3 - Voorzieningen | 5.967 | 0 | 5.967 | 5.876 | 0 | 5.876 | 5.933 | 0 | 5.933 | 5.939 | 0 | 5.939 |
P4 - Samenleving | 34.906 | 0 | 34.906 | 33.544 | 0 | 33.544 | 33.451 | 0 | 33.451 | 33.297 | 0 | 33.297 |
P5 - Dienstverlening | 1.827 | 0 | 1.827 | 1.861 | 0 | 1.861 | 1.861 | 0 | 1.861 | 1.861 | 0 | 1.861 |
P6 - Samenwerking | 157 | 0 | 157 | 165 | 0 | 165 | 165 | 0 | 165 | 165 | 0 | 165 |
P7 - Financiën en belastingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal lasten programma's | 67.753 | 843 | 66.910 | 66.214 | 182 | 66.032 | 66.216 | 165 | 66.051 | 66.307 | 154 | 66.153 |
Totaal saldo van baten en lasten programma's | 50.087 | 479 | 49.608 | 48.543 | -25 | 48.568 | 48.735 | 175 | 48.560 | 48.861 | 155 | 48.706 |
Baten overige | ||||||||||||
Algemene dekkingsmiddelen | -62.378 | 0 | -62.378 | -63.962 | 0 | -63.962 | -64.366 | 0 | -64.366 | -65.187 | -150 | -65.037 |
Overhead | -2.776 | 0 | -2.776 | -2.776 | 0 | -2.776 | -2.776 | 0 | -2.776 | -2.776 | 0 | -2.776 |
Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal baten overige | -65.155 | 0 | -65.155 | -66.739 | 0 | -66.739 | -67.142 | 0 | -67.142 | -67.964 | -150 | -67.814 |
Lasten overige | ||||||||||||
Algemene dekkingsmiddelen | 1.827 | 0 | 1.827 | 1.870 | 0 | 1.870 | 2.274 | 0 | 2.274 | 2.176 | 0 | 2.176 |
Overhead | 14.892 | 13 | 14.879 | 14.927 | 0 | 14.927 | 14.934 | 0 | 14.934 | 14.946 | 0 | 14.946 |
Vennootschapsbelasting | 85 | 0 | 85 | 85 | 0 | 85 | 85 | 0 | 85 | 85 | 0 | 85 |
Onvoorzien | 51 | 0 | 51 | 51 | 0 | 51 | 51 | 0 | 51 | 51 | 0 | 51 |
Subtotaal lasten overige | 16.856 | 13 | 16.843 | 16.933 | 0 | 16.933 | 17.344 | 0 | 17.344 | 17.258 | 0 | 17.258 |
Totaal saldo van baten en lasten overige | -48.299 | 13 | -48.312 | -49.805 | 0 | -49.805 | -49.798 | 0 | -49.798 | -50.706 | -150 | -50.556 |
Saldo van baten en lasten | 1.788 | 492 | 1.296 | -1.262 | -25 | -1.237 | -1.062 | 175 | -1.237 | -1.845 | 5 | -1.850 |
Onttrekkingen uit reserves: | ||||||||||||
P1 - Veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
P2 - Leefomgeving | -1.494 | -796 | -698 | -525 | 0 | -525 | -525 | 0 | -525 | -506 | 0 | -506 |
P3 - Voorzieningen | -469 | 0 | -469 | -469 | 0 | -469 | -469 | 0 | -469 | -464 | 0 | -464 |
P4 - Samenleving | -12 | 0 | -12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
P5 - Dienstverlening | -6 | 0 | -6 | -6 | 0 | -6 | -6 | 0 | -6 | -6 | 0 | -6 |
P6 - Samenwerking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
P7 - Financiën en belastingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Algemene dekkingsmiddelen | -795 | -96 | -699 | -699 | 0 | -699 | -699 | 0 | -699 | -699 | 0 | -699 |
Overhead | -290 | -7 | -283 | -311 | 0 | -311 | -311 | 0 | -311 | -303 | 0 | -303 |
Totaal onttrekkingen uit reserves | -3.065 | -899 | -2.166 | -2.010 | 0 | -2.010 | -2.010 | 0 | -2.010 | -1.978 | 0 | -1.978 |
Toevoegingen aan reserves: | ||||||||||||
P1 - Veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
P2 - Leefomgeving | 337 | 0 | 337 | 133 | 0 | 133 | 133 | 0 | 133 | 133 | 0 | 133 |
P3 - Voorzieningen | 40 | 0 | 40 | 40 | 0 | 40 | 40 | 0 | 40 | 40 | 0 | 40 |
P4 - Samenleving | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
P5 - Dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
P6 - Samenwerking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
P7 - Financiën en belastingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Algemene dekkingsmiddelen | 1.427 | 9 | 1.418 | 1.434 | 0 | 1.434 | 1.446 | 0 | 1.446 | 1.458 | 0 | 1.458 |
Overhead | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal toevoegingen aan reserves | 1.804 | 9 | 1.795 | 1.607 | 0 | 1.607 | 1.619 | 0 | 1.619 | 1.631 | 0 | 1.631 |
Saldo mutaties reserves | -1.262 | -890 | -372 | -403 | 0 | -403 | -391 | 0 | -391 | -347 | 0 | -347 |
Gerealiseerd resultaat | 526 | -398 | 924 | -1.664 | -25 | -1.639 | -1.454 | 175 | -1.629 | -2.193 | 5 | -2.198 |
In augustus 2021 is vanuit de 12 provincies een handreiking uitgebracht ten aanzien van de incidentele baten en lasten.
Het basisprincipe van de voorschriften is dat alle baten en lasten structureel van aard zijn. Natuurlijk is het wel mogelijk dat binnen een structureel budget er een incidentele afwijking is. Om een budget als incidenteel aan te merken moet worden voldaan aan alle volgende uitgangspunten:
- De aard van de raming
- De einddatum
- Materiële beïnvloeding
Voorbeeld van incidenteel is het verkopen van reststroken. Ook al vindt dit bijvoorbeeld 10 jaar achter elkaar plaats, dan nog is deze post incidenteel omdat je een bezit slechts 1 keer kunt verkopen. Een voorbeeld van een structurele post is om het jaar ramen van een enquête. Ondanks dat er fluctuaties zijn over de jaren heen, is de aard van de raming structureel.
Het komt voor dat posten die in eerdere documenten als incidenteel dan wel structureel zijn aangemerkt nu in een andere categorie vallen. Als voorbeeld wordt genomen de in de kadernota opgenomen handhavingsjurist voor 1 jaar. Deze is in eerste instantie aangemerkt als incidenteel, maar op basis van de notitie dient deze als structureel te worden aangemerkt. Het is een eenmalige last met een structureel karakter voor de handreiking. De toelichting op de opgenomen incidentele posten volgt hierna:
Baten
P2-Leefomgeving
Alle opgenomen bedragen ten aanzien van de grondexploitaties dienen als incidenteel te worden aangemerkt. De volledige incidenteel opgenomen baten in programma 2, zijn toe te rekenen aan de grondexploitaties.
P3-Voorzieningen
Vanuit het rijk ontvangt de gemeente een bijdrage in het kader van het onderwijs achterstanden beleid. Hoewel de inkomsten voor meer dan 3 jaar verkregen worden, wordt deze post aangemerkt als incidenteel daar de looptijd vooraf bepaald is. Voor het jaar 2022 is de inkomst geraamd op € 177.000.
Vanuit het rijk ontvangt de gemeente middelen ten aanzien van de SPUK sport. Hoewel de inkomsten voor meer dan 3 jaar verkregen worden, wordt deze post aangemerkt als incidenteel daar de looptijd vooraf bepaald is op 5 jaar. Voor de jaren 2022 en 2023 zijn de inkomsten geraamd op € 220.000.
P-Algemene dekkingsmiddelen
Boekwinsten dienen altijd als incidenteel te worden aangemerkt. In het jaar 2025 worden de laatste beleggingen verkocht, waarna nog een verwachtte boekwinst wordt gerealiseerd van € 149.663 .
Lasten
P2-Leefomgeving
Alle opgenomen bedragen ten aanzien van de grondexploitaties dienen als incidenteel te worden aangemerkt.
Op dit moment wordt voor de centrumvisie Heythuysen jaarlijks de extra afschrijving geraamd. Dit is conform de oude systematiek van het volledig mogen afschrijven van investeringen met maatschappelijk nut. De reden dat dit gebeurt is dat de investering van voor 2017 is. Bij de 2e raadsrapportage 2021 wordt een voorstel gedaan om dit te veranderen. In de begroting worden de extra afschrijvingslasten ad € 675.721 aangemerkt als incidenteel.
Op basis van de handreiking dienen kosten die samenhangen met de implementatie van wetten als incidenteel te worden aangemerkt. Derhalve dienen de in de kadernota opgenomen bedragen voor de omgevingswet voor respectievelijk € 215.000, € 195.000, € 175.000 en € 155.000 te worden aangemerkt als incidenteel.
P-Overhead
Bij het besluit rondom het mens ontwikkelbedrijf zijn bedrijfsauto's overgenomen van de Westrom. De laatste leaselasten hiervan worden in 2022 betaald en bedragen € 13.000.
Stortingen in de reserves
P-Algemene dekkingsmiddelen
Uit het gemeentefonds worden middelen ontvangen voor het project kansrijke start. Deze zijn bij de verwerking van de circulaire gestort in de egalisatiereserve gemeentefonds en worden in 2021 en 2022 ingezet voor dit project. De storting in de reserve ad € 9.396 wordt aangemerkt als incidenteel.
Onttrekkingen uit de reserves
P2-Leefomgeving
De raad heeft besloten om bij de bestemming van het rekeningresultaat 2018 een bedrag van € 121.000 te reserveren voor het terugdraaien van het bezuinigingsvoorstel op het onderhoud van groen in het buitengebied. Deze onttrekking wordt aangemerkt als incidenteel.
Op dit moment wordt voor de centrumvisie Heythuysen jaarlijks de extra afschrijving geraamd. Dit is conform de oude systematiek van het volledig mogen afschrijven van investeringen met maatschappelijk nut. De reden dat dit gebeurt is dat de investering van voor 2017 is. Bij de 2e raadsrapportage 2021 wordt een voorstel gedaan om dit te veranderen. In de begroting wordt de onttrekking ad € 675.721 aangemerkt als incidenteel.
P-Algemene dekkingsmiddelen
Bij de begroting 2021-2024 is gekozen om negatieve en positieve saldi van de begrotingsruimte te tonen. Voor deze begroting werden negatieve saldi op € 0 gezet door een onttrekking aan de algemene reserve in te ramen. Derhalve is voor het jaar 2022 een bedrag van € 86.709 geraamd als onttrekking.
Uit het gemeentefonds worden middelen ontvangen voor het project kansrijke start. Deze zijn bij de verwerking van de circulaire gestort in de egalisatiereserve gemeentefonds en worden in 2021 en 2022 ingezet voor dit project. De onttrekking uit de reserve ad € 9.396 wordt aangemerkt als incidenteel.
P-Overhead
Binnen de gemeente wordt ingehuurd ter vervanging van zwangerschap. Hiertoe is besloten de meerkosten ad € 6.667 te dekken uit de reserve bedrijfsvoering.