In dit hoofdstuk worden de algemene dekkingsmiddelen toegelicht. De algemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten, die niet specifiek toe te rekenen zijn aan een bepaald programma, maar waar uiteindelijk de saldi van de programma's uit het programmaplan mee kunnen worden gedekt. De raad is bevoegd voor het inzetten van de algemene dekkingsmiddelen.
De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit een vijftal onderdelen:
- Lokale heffingen
- Algemene uitkering uit het gemeentefonds
- Dividend
- Saldo van de financieringsfunctie
- Overige algemene dekkingsmiddelen
Lokale heffingen
Lokale heffingen kunnen we onderverdelen in wel en niet gebonden bestedingen. Lokale heffingen waarvan de besteding gebonden zijn, betreffen heffingen waarbij sprake is van een duidelijke relatie tussen de gemeentelijke dienstverlening en de belasting. Voorbeelden hiervan zijn de rioolrechten en de afvalstoffenheffing. Deze heffingen worden op de desbetreffende programma’s (in deze begroting programma 2) als baten verantwoord en vallen dus niet onder de algemene dekkingsmiddelen. Lokale heffingen die niet gebonden zijn, vormen algemene dekkingsmiddelen en hebben geen vooraf aangewezen bestemming. Het verhogen of verlagen van deze belastingen zorgt voor een hogere of lagere bestedingsruimte binnen de begroting. Binnen de gemeente Leudal zijn 4 ongebonden lokale heffingen aanwezig:
- OZB-belasting (woningen en niet-woningen)
- Toeristenbelasting
- Hondenbelasting
- Baatbelasting
Voor verdere informatie verwijzen wij u naar 4.1 paragraaf ‘Lokale heffingen’.
(bedragen x 1.000) | ||||||
Heffing | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
OZB woning | -4.121 | -4.475 | -4.967 | -5.069 | -5.069 | -5.069 |
OZB niet woning | -1.750 | -1.771 | -1.790 | -1.824 | -1.824 | -1.824 |
Toeristenbelasting | -966 | -975 | -975 | -975 | -975 | -975 |
Hondenbelasting | -219 | -222 | -222 | -222 | -222 | -222 |
Baatbelasting | -4 | -4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | -7.059 | -7.448 | -7.955 | -8.090 | -8.090 | -8.090 |
Algemene uitkering uit het gemeentefonds
Via de algemene uitkering worden vanuit het Rijk inkomsten ontvangen die niet geoormerkt zijn voor een specifieke taak. De gemeente is derhalve vrij om deze middelen te besteden aan aandachtsgebieden waar prioriteiten liggen. Binnen de gemeente Leudal wordt bij iedere circulaire een raadsvoorstel gemaakt, ten behoeve van de verwerking van de circulaire. In deze begroting zijn de financiële effecten tot en met de meicirculaire 2021 verwerkt. In onderstaande tabel zijn de totale inkomsten voor de gemeente Leudal over de meerjarenbegroting te zien.
In de meicirculaire is de herijking ten aanzien van het gemeentefonds nog niet verwerkt. Wel is het nieuwe woonplaatsbeginsel ingerekend, waardoor de gevolgen voor de gemeente Leudal nadelig zijn ten aanzien van inkomsten uit het gemeentefonds.
(bedrag x 1.000) | ||||||
Algemene uitkering | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
Stand na decembercirculaire 2020 | -54.494 | -54.412 | -53.262 | -53.960 | -54.684 | -55.485 |
Mutaties meicirculaire 2021 | -25 | -1.916 | -277 | 41 | 269 | 287 |
Stand na meicirculaire 2021 | -54.519 | -56.327 | -53.539 | -53.919 | -54.415 | -55.198 |
Dividend en rendement op beleggingen
Onder algemene dividenden vallen dividenden die niet tot één van de programma’s behoren. Voor de gemeente Leudal gaat het om twee grote partijen waar dividend van wordt ontvangen. Via de brief van de provincie is bekend gemaakt voor het begrotingsjaar 2022 en verder met welke dividend inkomsten gerekend mag worden. Deze bedragen:
- Bank Nederlandse Gemeenten € 1,81 per aandeel (143.052 aandelen);
- Enexis Holding € 0,50 per aandeel (903.150 aandelen).
(bedrag x 1.000) | ||||||
Omschrijving | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
dividend | ||||||
BNG | -182 | -182 | -259 | -259 | -259 | -259 |
Enexis Holding BV | -633 | -451 | -451 | -451 | -451 | -451 |
Saldo | -815 | -633 | -710 | -710 | -710 | -710 |
Rendement | ||||||
Belegging Essentverkoop | -666 | -375 | -115 | -96 | -96 | -96 |
Bruglening Enexis | -42 | -42 | -42 | -42 | -42 | |
Boekwinst vrijval effecten | -1.976 | -150 | ||||
Saldo | -2.642 | -417 | -157 | -138 | -138 | -287 |
totaal | -3.457 | -1.050 | -867 | -848 | -848 | -997 |
Wat mag dat kosten?
Algemene dekkingsmiddelen | (bedrag x 1.000) | |||||
Realisatie 2020 | Begroting na wijziging 2021 | Primitieve begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | 1.596 | 3.812 | 1.301 | 3.535 | 3.728 | 4.368 |
Baten | -66.012 | -64.865 | -62.378 | -63.962 | -64.366 | -65.187 |
Mutatie reserves | 1.832 | -1.571 | 631 | 735 | 746 | 759 |
Resultaat | -62.584 | -62.625 | -60.446 | -59.692 | -59.892 | -60.060 |