Optimaal inzetten van sociaal maatschappelijke voorzieningen.
Visie
Sociale samenhang, aantrekkelijk wonen, leren, werken en recreëren hebben invloed op de leefbaarheid van Leudal. Om ervoor te zorgen dat iedereen kan meedoen, is het noodzakelijk om de behoeftes van inwoners centraal te stellen en integraal en domein overstijgend te werken. Er is een samenhangende aanpak nodig, waarbij aandacht is voor alle leefgebieden van inwoners. Zo kan aangesloten worden bij de mogelijkheden en onmogelijkheden van mensen, zodat ze mee tellen, bijdragen en mee kunnen doen naar hun eigen vermogen.
Wat willen wij bereiken?
De gemeente Leudal heeft een rijk maatschappelijk leven en veel maatschappelijke voorzieningen. De ambitie van de gemeente is om het aanbod en de kwaliteit van de voorzieningen hoog te houden. Deze ambitie staat onder druk door noodzakelijke bezuinigingen voor de komende jaren en vormt daarmee een uitdaging in een tijd waarin zowel de economische situatie als de rol van de overheid aan veranderingen onderhevig zijn. Een passend voorzieningenniveau en een goed sociaal en cultureel klimaat is een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van de gemeente én de betrokken partners of stakeholders.
Subsidies en accommodaties zijn geen doel op zich, maar een middel om de leefbaarheid in stand te houden en waar nodig te versterken. Met het in 2021 vastgestelde subsidiebeleid en de gewijzigde algemene subsidieverordening wordt het proces van subsidiëren verbeterd. De doelen die met subsidies worden nagestreefd zijn te vinden in de specifieke beleidsdocumenten en subsidieregelingen die per domein gelden.
Met de uitvoering van het accommodatiebeleid willen we samen met inwoners komen tot gedragen plannen, die passen binnen de gemeentelijke kaders. Dat zijn duurzame oplossingen met draagvlak van de gemeenschap.
Het welzijnsbeleid vormt een flankerend beleid, waarbij met hulp van een welzijnsstichting inwoners -zoveel als mogelijk tijdelijk- ondersteund worden in hun mogelijkheden om mee te doen aan activiteiten in het maatschappelijk leven en waarbij gewerkt wordt aan vergroting van de mate van zelfredzaamheid.
- In februari 2020 is het accommodatiebeleid vastgesteld. Het accommodatiebeleid bevat voor de periode 2020 tot en met 2024 vooral ontwikkelopgaven die door gemeente en inwoners opgepakt worden. Deze ontwikkelopgaven vormen onderdeel van het door de gemeenteraad vastgestelde beleid. In 2024 wordt het accommodatiebeleid geëvalueerd.
- Per 2022 gaat het nieuwe Kunst- en Cultuurbeleid, het Evenementenbeleid en het Bibliotheekbeleid in. Ook worden de nieuwe subsidieregelingen voor Evenementen, Armoedebestrijding en Dorpsraden in werking gesteld. De subsidieregeling Maatschappelijke Ondersteuning wordt gewijzigd. Gelet op het subsidieproces gaan de nieuwe subsidieregelingen voor Kunst en Cultuur en voor Recreatie en Toerisme pas per 2023 in. De overige bestaande subsidieregelingen kennen vanaf 2022 kleine wijzigingen, voortkomend uit het doelmatigheidsonderzoek Subsidies.
- Het welzijnsbeleid wordt jaarlijks geëvalueerd en waar van toepassing aangepast op specifieke behoeften binnen de Leudalse Samenleving.
- Met het inrichten en hanteren van een "initiatieventafel" verbetert de gemeente haar dienstverlening aan inwoners en ondernemers en worden maatschappelijke en ruimtelijke afwegingen integraal gewogen.
- In het accommodatiebeleid is als ontwikkelopgave met prioriteit de realisatie van een dorpshuis in Neeritter opgenomen. Door en met dorpsoverleg Itter Laeftj heeft voorbereidend onderzoek naar haalbaarheid en verwachte kosten plaatsgevonden.
Totaal programma
Voorzieningen | (bedrag x 1.000) | |||||
Realisatie 2020 | Begroting na wijziging 2021 | Primitieve begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | 5.929 | 6.615 | 5.967 | 5.876 | 5.933 | 5.939 |
Baten | -760 | -409 | -659 | -659 | -439 | -439 |
Mutatie reserves | -550 | -1.166 | -429 | -429 | -429 | -424 |
Resultaat | 4.619 | 5.040 | 4.879 | 4.788 | 5.065 | 5.077 |