Het huishoudelijk afval binnen de 16 kernen wordt ingezameld volgens de diftar-systematiek waarbij de differentiatie bepaald wordt door het volume van de afvalcontainer in combinatie met de aanbiedfrequentie. De inzameling van huishoudelijk afval wordt uitgevoerd door de Reinigingsdienst Maasland.
In het kader van de tariefstelling afvalstoffenheffing worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- kostendekking van 100%;
- verdeling van de kosten in vaste en variabele kosten, waarbij de differentiatie plaatsvindt op basis van
de verwerkingskosten van het rest- en gft-afval;
- basisbelastingbedrag baseren op combinatie gft 40-literbak en rest 60-literbak;
- aanbieden gft-container op basis van 26 keer per jaar.
Vanaf 2022 gaat er op basis van een nieuwe inzamelsystematiek ingezameld worden. Onderstaand is de conceptopbouw van de kostendekkendheid te zien. De bedragen zijn gebaseerd op de nu bekende gegevens en kunnen nog afwijken bij definitieve vaststelling van de tarieven.
(bedrag x 1.000) | ||
Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing 2022 | Bedrag | Dekking |
Kosten taakveld | 3.126 | |
Aanwending voorziening afvalstoffenheffing | ||
Inkomsten taakveld (excl. heffingen) | -186 | |
Netto kosten taakveld 7.3 | 2.940 | |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 117 | |
Kwijtschelding | 80 | |
BTW | 408 | |
Totale kosten | 3.545 | |
Opbrengst heffingen | -3.545 | |
Dekking | 100% |