Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partij Westrom
Westrom
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
- Uitvoering Wet sociale werkvoorziening (WsW)
- Zoveel mogelijk inwoners arbeid bieden in een beschutte werkomgeving. In de komende jaren wordt de
- sociale werkvoorziening afgebouwd
Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
De 5 gemeenten in Midden-Limburg zijn eigenaar van Westrom. In het dagelijks bestuur is Leudal vertegenwoordigd door 1 wethouder. In het algemeen bestuur door 2 wethouders.
Financieel belang
Bijdrage in het tekort op de exploitatie. Bijdrage in de huisvesting o.b.v. vaste verdeelsleutel (inwon. per gemeente) en overige gem. bijdrage naar rato v.d. loonsom Wsw-ers van het voorbije jaar. Daarnaast wordt de rijksvergoeding Wsw doorbetaald.
Bijdrage
€ 415 (gemeentelijk) + € 2.754 (doorbetaling Wsw)
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2020
€ 2.843
Vreemd vermogen
01-01-2020
€ 3.514
Eigen vermogen
31-12-2020
€ 4.044
Vreemd vermogen
31-12-2020
€ 4.138
Resultaat
€ 27
Ontwikkeling 2022
Strategische visie Westrom:
- Uitvoeren van re-integratie in gezamenlijkheid;
- Succesvol invullen van (beschutte) werkplekken;
- Ontwikkelen van medewerkers middels (zo regulier mogelijk) werk.
Uit een onderzoek in 2019 zijn verbetermaatregelen naar voren gekomen.
Deze leiden naar een betere bedrijfsvoering en een verbeterde financiële positie.De begroting is ingericht op de 4 pijlers binnen Westrom:
WSW, PW, Beschut Werk en Re-integratie.De gemeenten Maasgouw, Roerdalen en Roermond willen een eigen werkbedrijf oprichten dat dienst gaat inkopen bij Westrom op het gebied van PW, Beschut Werk en Re-integratie.
De gemeente Echt-Susteren en Leudal gaan diensten inkopen bij dit werkbedrijf.
Met dit nieuwe werkbedrijf wordt indirect geïnvesteerd in Westrom.Risicobeheer
Na een onderzoek in 2019 zijn een verbetermaatregelen ingezet bij Westrom. Deze leiden tot een afname van de gemeentelijke bijdrage
- Verbonden partij Veiligheidsregio- Limburg Noord
Veiligheidsregio- Limburg Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
• De veiligheidsregio voert taken uit op het gebied van
rampenbestrijding, crisisbeheersing, brandweerzorg en
Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen (GHOR) en
levert een bijdrage aan de realisatie van de doelstellingen
aan programma 1
• De GGD maakt ook onderdeel uit van de veiligheidsregio.
De GGD is een uitvoeringsorganisatie op het gebied van de
Wet Publieke Gezondheid (WPG) en heeft van daaruit een
belangrijke taak bij de realisatie van doelstellingen in
programma 1
• Verder voert de veiligheidsregio taken uit op het gebied
van de WMO (maatschappelijke opvang, verslaving- en
bemoeizorg). Daarmee wordt een bijdrage aan programma
1 geleverdBelang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Alle deelnemende gemeenten hebben 1 stem in het algemeen bestuur. Afvaardiging burgemeester namens Leudal
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling
Bijdrage
€ 4.015
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
€ 6.395
Vreemd vermogen
01-01-2022
€ 49.791
Eigen vermogen
31-12-2022
€ 6.177
Vreemd vermogen
31-12-2022
€ 55.778
Resultaat
0
Ontwikkeling 2022
Speerpunten 2021:
- Impact coronacrisis op het budget en werkzaamheden van de Veiligheidsregio;
- Landelijke ontwikkelingen rondom vrijwilligersbeleid brandweer Nederland;
- Vraag voor meer inzet op het gebied van (dagdagelijkse) internationale samenwerking en natuurbrandbestrijding;
- Kerntakendiscussie binnen de brandweer Limburg-Noord;
- Ontwikkelingen op het gebied van een nog te realiseren nieuwbouw kazerne voor brandweer Heythuysen;
- Intensiveren samenwerking met de Veiligheidsregio Limburg-Zuid.
Risicobeheer
In de nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen van de VRLN is bepaald dat de VRLN een weerstandsvermogen aanhoudt op grond van het vastgestelde risicoprofiel. Het risicoprofiel wordt om de drie jaar geactualiseerd. De berekende weerstandscapaciteit is bepaald op € 1.250.000. Uit de jaarverantwoording 2020 blijkt dat de VRLN eind 2020 beschikt over een algemene reserve € 533.000 en een vrij beschikbare reserve van € 1.087.000,-. Deze is dus hoger dan de benodigde capaciteit.
- Verbonden partij Reinigingsdienst Maasland
Reinigingsdienst Maasland
Vestigingsplaats
Haelen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
De reinigingsdienst Maasland voert taken uit op het gebied van inzameling huishoudelijke afvalstoffen, verwijderen van veegvuil, afvalslib en inzameling van bedrijfsafvalstoffen en levert een bijdrage aan de realisatie van de doelstellingen in programma 4.
Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 2.250
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
€ 1.042
Vreemd vermogen
01-01-2022
€ 7.549
Eigen vermogen
31-12-2022
€ 793
Vreemd vermogen
31-12-2022
€ 7.717
Resultaat
Ontwikkeling 2022
Speerpunten 2022:
- Beleid op vermindering van huishoudelijk restafval;
- Invoering toekomstige afvalinzameling;
- Bijdragen aan de uitvoering van de Participatiewet;
- Uitbreiding van taken op het gebied van beheer en onderhoud openbare ruimte;
- Verduurzaming van verwerking huishoudelijk afval;
- Uitbreiding van ondergrondse afvalcontainers;
- Samenwerking met Limburgse gemeenten (ASL) en overheidsgedomineerde afvalbedrijven;
- Intensivering communicatie, voorlichting en educatie scholen.
Risicobeheer
De gemeenschappelijke regeling biedt voldoende mogelijkheden om het functioneren van de organisatie te optimaliseren en in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen.
De kosten van de gemeenschappelijke regeling zijn inzichtelijk waardoor de risico's beperkt en voldoende beheersbaar zijn. Risicomanagement is voor deze organisatie permanent
een agendapunt. - Verbonden partij Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Gemeenschappelijke regeling
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
BsGW is een uitvoeringsgerichte organisatie die de belastingheffing en invordering van gemeenten en waterschappen uitvoert. Doel van het samenwerkingsverband is om de belastingheffing en invordering op een kwalitatief hoog niveau en doelmatig te realiseren. De gemeente Leudal is per 1 januari 2013 deelnemer van BsGW.
Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
In algemeen bestuur is namens Leudal 1 wethouder afgevaardigd.
Financieel belang
Bijdrage
€ 497
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
-/- € 889
Vreemd vermogen
01-01-2022
€ 2.000
Eigen vermogen
31-12-2022
-/- € 889
Vreemd vermogen
31-12-2022
€ 2.000
Resultaat
Ontwikkeling 2022
Speerpunten voor 2022 zijn:
- de waardering voor alle deelnemers uit te voeren n op basis van vierkante meters. Transitie dient in 2022 te zijn afgerond;
- het verder optimaliseren van de werkprocessen door de aanslagoplegging en overige berichten digitaal aan te bieden op mijnoverheid en de persoonlijke pagina van de BsGW;
- het aantal bezwaren / beroepen en daarmee samenhangende proceskosten proberen terug te dringen;
- het regieportaal nader vorm te gaan. (is de voorloper voor de samenhangende objectenregistratie, wettelijke ingangsdatum 1-1-2025.
Risicobeheer
Door het Algemeen Bestuur van BsGW is uitgesproken dat het weerstandsvermogen van de BsGW realistisch, maar qua omvang beperkt moet zijn. Operationele risico’s moeten door BsGW zelf kunnen worden opgevangen, zonder te hoeven terugvallen op de deelnemers. Het onderwerp proceskostenvergoeding is nog steeds actueel. De verwachting is niet dat op korte termijn het Besluit proceskosten bestuursrecht hieromtrent wijzigt. De toename van proceskosten blijft derhalve een punt van zorg en het expliciete verzoek aan de BsGW om naast de verschillende maatregelen die reeds genomen zijn en worden voortgezet ook te blijven investeren in de kwaliteit van de waarderingen teneinde deze stijgende trend aan proceskosten een halt toe te roepen of op zijn minst te temperen.
- Verbonden partij Grenspark Maas-Schwalm-Nette
Grenspark Maas-Schwalm-Nette
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Het doel van het Grenspark is om van het landschappelijk waardevolle grensgebied één regionale grensoverschrijdende identiteit te maken. Dit gebeurt door de recreatieve mogelijkheden binnen de gebieden aan weerszijde van de grens te promoten en te verbeteren. Het coördineert en voert daartoe grensoverschrijdende projecten uit, o.a. met subsidies van de EU. Het levert een bijdrage aan programma 4.
Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Gemeente Leudal verstrekt GMSN jaarlijks een vaste bijdrage voor de uitvoering van de bovenstaande doelstelling
Bijdrage
€ 5
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
Vreemd vermogen
01-01-2022
Eigen vermogen
31-12-2022
Vreemd vermogen
31-12-2022
Resultaat
Ontwikkeling 2022
in 2021 bereid zij een project voor ter uitbreiding van het ruiterroutenetwerk in het Duitse deel van het grenspark en ter verbetering van het ruiterroutenetwerk in het Nederlandse deel. Voor Leudal betreft het een kwaliteitsverbetering met aandacht voor de bewegwijzering, start- en rustpunten en promotie met als doel meer bezoekers en een economische groei vanuit de doelgroep ruiters. De uitvoering van dit project start in 2022 en loopt drie jaar. Van gemeente Leudal wordt een (extra) bijdrage gevraagd van jaarlijks 6.200,- (voor de periode 2022-2024 in totaal 18.600,-).
Risicobeheer
- Verbonden partij Euregio Rijn-Maas-Noord
Euregio Rijn-Maas-Noord
Vestigingsplaats
Mönchengladbach
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Doel is het stimuleren, ondersteunen en coördineren van de regionale grensoverschrijdende samenwerking op de volgende gebieden: economische ontwikkeling, ruimtelijke ordening, opleiding en onderwijs, cultuur en sport, toerisme en recreatie, milieubescherming en afvalverwerking, natuurbehoud, rampenbestrijding, communicatie, openbare orde en veiligheid. De Euregio beheert tevens de verdeling van subsidiemiddelen INTERREG (vierde periode). Het levert een bijdrage aan programma 4.
Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Twee leden
Financieel belang
Bijdrage
€ 10
Financieel
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Resultaat
Ontwikkeling 2022
In 2020 is de Euregio visie 2030 vastgestelt die een leidraad biedt voor de koers van de Euregio de komende jaren. Dit gebeurt onder andere door een grenslandagenda, het grensinformatiepunt en financiering van projecten middels INTERREG-middelen.
Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
- Verbonden partij Omnibuzz
Omnibuzz
Vestigingsplaats
Geleen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Omnibuzz heeft haar missie vertaald in enkele concrete doelstellingen:
Iedere doelgroep passend en tijdig vervoer bieden
Continu werken aan kwaliteitsverbetering
Hierbij aansluiten bij al ingezette kanteling in het sociale domein
Vervoersuitgaven beheersbaar houden
Vervoer kunnen blijven garanderen binnen de gemeentelijke begroting en grip op de interne organisatie.Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Alle deelnemende gemeenten hebben 1 stem in het algemeen bestuur
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling.
Bijdrage
€ 584
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
€ 588
Vreemd vermogen
01-01-2022
€ 3.643
Eigen vermogen
31-12-2022
€ 582
Vreemd vermogen
31-12-2022
€ 3.616
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2022
Speerpunten 2022:
- Verbetering van het huidig vervoer met oog voor kwaliteit, beheersbaarheid en de realiteit in de vervoerssector.
- Overleg met de Provincie Limburg over een integrale aanpak middels de uitwerking van het Ontwikkelplan OV.
- Evaluatie en optimalisatie van de website ikwilvervoer.nl.
- Doorontwikkeling van MijnOmnibuzz.
- Overleg met gemeenten over de invulling van het relatiebeheer en de overlegstructuur.
- Aanpassing van de afrekensystematiek en de wijziging van de GR Omnibuzz.
- Verdere uitwerking van beheersmaatregelen op gemeenteniveau, afhankelijk van besluitvorming individuele gemeenten.
- Doorontwikkeling van informatie- en kennismanagement.
- Structureel toetsen en controleren van de administratieve organisatie, conform het goedgekeurde auditplan.
- Structurele controle en bijsturen van resultaten en processen via grondige informatievoorziening, rapportages en risicomanagement binnen de planning & control cyclus.
- Compliant zijn met geldende wet- en regelgeving, met speciale aandacht voor digitale toegankelijkheid, privacy, informatiebeveiliging en de archiefwet.Risicobeheer
In de vergadering van het algemeen bestuur d.d. 1 juli 2020 is, naar aanleiding van de bestemming van het resultaat over 2019, besloten om € 60.792 aanvullend toe te voegen aan de algemene reserve. In het voorstel aan het algemeen bestuur d.d. 16 december 2020 is ingestemd met een onttrekking aan de algemene reserve van € 168.000,- waarmee deze ultimo 2020 is uitgekomen op € 532.000,-. Dit saldo ligt hiermee binnen de afgesproken bandbreedte van het minimum- en maximumniveau van de algemene reserve. De maximale omvang, toevoegingen en onttrekkingen van de algemene reserve worden bepaald door het algemeen bestuur, mede op basis van de meest actuele risico’s en benodigde weerstandsvermogen.
- Verbonden partij Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) Limburg-Noord
Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) Limburg-Noord
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Het doel van de vorming van de Gemeenschappelijke Regeling voor de Regionale Uitvoeringsdienst Limburg Noord (GR RUD LN) is om een hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken.
Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
€ 78
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
Vreemd vermogen
01-01-2022
Eigen vermogen
31-12-2022
Vreemd vermogen
31-12-2022
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2022
De belangrijkste prioriteiten voor de komende jaren zijn:
- de Omgevingswet;
- ketensamenwerking;
- de aanpak op de inhoudelijke thema’s zoals bijvoorbeeld de wet kwaliteitsborging bouwen, energie, bodem, voormalig programma aanpak stikstof (PAS), zeer zorgwekkende stoffen (ZZS), lucht, geluid en omgevingsveiligheid;
-de implementatie van het gezamenlijke VTH-systeem. Dit systeem draagt als middel in grote mate bij aan het uitvoering kunnen geven aan onze missie en visie. Tenslotte zal de aandacht uitgaan naar de verdere uitwerking van het verbeterplan voortkomend uit de evaluatie van de RUD LN.De ontwikkelingen rondom de Omgevingswet en de wet kwaliteitsborging kunnen voor een andere invulling van taken binnen het fysieke domein zorgen.
De ambitie van de RUD Limburg Noord blijft daarbij:
- wil een vanzelfsprekende deskundige partner in de regio zijn voor het bereiken van de (kern)doelen van de Omgevingswet;
- zit bij de partners aan tafel en werkzaamheden worden in gezamenlijkheid uitgevoerd. De RUD kan daarbij flexibel inspringen op veranderende behoeften vanuit haar deelnemers;
- groeit van de uitvoeringsdienst zoals we nu zijn naar dé omgevingsadviseur in brede zin binnen onze leefomgeving, die input levert aan beleid, vergunningverlening, toezicht en handhaving en tot slot procesoptimalisatie. Dit met een organisatievorm die passend is bij de beschreven rol. De inhoud van het werk en te leveren kwaliteit is daarbij altijd leidend;
- voert uit op een ondernemende, innovatieve, betrouwbare én uitdagende manier.Risicobeheer
De gemeenschappelijke regeling biedt voldoende mogelijkheden om het functioneren van de RUD-organisatie te optimaliseren en in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen zoals de Omgevingswet. De kosten van de GR zijn inzichtelijk waardoor de risico’s beperkt en voldoende beheersbaar zijn.
Overig
- Verbonden partij Samenwerking Midden-Limburg
Samenwerking Midden-Limburg
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Overig
Website
Doelstelling
Per 1-1-2015 is de Samenwerkingsovereenkomst Midden-Limburg van start gegaan middels een bestuursovereenkomst tussen de 7 Midden-Limburgse gemeenten.
Doel van de bestuursovereenkomst SML is:
• Het organiseren van een netwerkstructuur die voor bundeling
en coördinatie zorgt van projecten en trajecten op economisch,
sociaal en fysiek terrein
• Het in de overeenkomst bepaalde laat de publiekrechtelijke
positie en de bevoegdheden van overheden onverletBelang in verbonden partij
€ 0,60 per inwoner; proces en organisatiekosten
Bestuurlijk belang
Financieel belang
n.v.t
Bijdrage
€ 22
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
nvt
Vreemd vermogen
01-01-2022
Eigen vermogen
31-12-2022
Vreemd vermogen
31-12-2022
Resultaat
€ 11
Ontwikkeling 2022
Na uitgebreide evaluatie is een nieuwe Samenwerkingsovereenkomst Midden-Limburg gesloten. Er zijn afspraken gemaakt hoe te komen tot een meer resultaatgerichte samenwerking. Een van de actiepunten voor 2021 is de totstandkoming van een regionale investeringsagenda.
Risicobeheer
n.v.t.
- Verbonden partij Ijzeren Rijn
Overig
Ijzeren Rijn
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Overig
Website
Doelstelling
Gemeenten en instanties werken samen aan het creëren van zo veel mogelijk beïnvloedingsruimte om veiligheidsrisico's en aantasting van de leefbaarheid vanwege heringebruikname van het historische tracé van de IJzeren Rijn zo veel mogelijk te verminderen.
Belang in verbonden partij
Afhankelijk gesteld van gevergde noodzaak
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
0
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
Vreemd vermogen
01-01-2022
Eigen vermogen
31-12-2022
Vreemd vermogen
31-12-2022
Resultaat
Ontwikkeling 2022
In deze periode hebben geen ontwikkelingen plaatsgevonden in het dossier IJzeren Rijn. Het Samenwerkingsverband is niet actief geweest.
Risicobeheer
Het beschikbare budget bestaat uit het restant van een aantal incidentele bijdragen uit het verleden van de samenwerkende partners. Het budget wordt beheerd door de RMO coördinator Midden-Limburg bij de gemeente Roermond.
Stichting / Vereniging
- Verbonden partij Keyport 2020
Stichting / Vereniging
Keyport 2020
Vestigingsplaats
Weert
Rechtsvorm
Stichting / Vereniging
Website
Doelstelling
Keyport 2020 is de samenwerking tussen ondernemers, overheid en onderwijs (triple helix), een manier van werken om de economische structuur in en voor de regio te versterken. Keyport 2020 bundelt en regisseert de krachten van ondernemers, overheid, onderwijs en kennisinstellingen en fungeert als de centrale visie waarin de drie partijen zich herkennen.
Belang in verbonden partij
bijdrage € 2,47 per inwoner
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 98
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
n.v.t.
Vreemd vermogen
01-01-2022
n.v.t.
Eigen vermogen
31-12-2022
n.v.t.
Vreemd vermogen
31-12-2022
n.v.t
Resultaat
€ 92
Ontwikkeling 2022
Het AB van Keyport heeft najaar 2020 het nieuwe Routeplan Keyport Next Level voor de periode 2021-2024 definitief vastgesteld Het is interactief ontwikkeld samen met triple helix partners die in de regio actief zijn. Het geeft richting aan de ambitie en doelstelling voor de periode tot 2025. Met ambitieuze klimaatdoelen en de omslag van lineair naar circulair. Met de arbeidsmarkt als de achilleshiel voor regionale groei. En met een toenemende robotisering, digitalisering, ontgroening en vergrijzing. Het vraagt om een andere kijk op werk en de arbeidsmarkt. Dit maakt een organisatie zoals Keyport ook de komende jaren essentieel.
De uitkomsten van diverse gesprekken en sessies zijn vertaald in strategische doelstellingen en programmalijnen (innovatie, ondernemerschap, arbeidsmarktoptimalisatie en zichtbaarheid & branding). Daarnaast vinden de triple helix partijen het belangrijk dat Keyport zich kan ontwikkelen tot een organisatie (en verlengstuk van gemeenten) die strategisch wendbaar is. Dit betekent concreet dat Keyport kan anticiperen op ontwikkelingen die zich voordoen. Met andere woorden we moeten als regio klaar zijn om snel te kunnen reageren op onverwachte en impactvolle ontwikkelingen. Corona is hier uiteraard (en helaas) een goed voorbeeld van met een enorme impact op de economie waar snel handelen vereist is om te voorkomen dat de regionale economie onherstelbare schade oploopt. Middels diverse projecten anticipeert Keyport momenteel op de gevolgen van de coronacrisis voor onze ondernemers.
Het Routeplan Keyport Next Level is zowel inhoudelijk als betreft governance een meerjarig kader dat jaarlijks op basis van de actualiteit uitgewerkt wordt in een jaarplan met concrete plannen en activiteiten met als doel het realiseren van groeiambitie van de regio. En juist nu is extra investering nodig om samen slagvaardig deze crisis het hoofd te bieden: op korte, middellange en lange termijn.
Leudal is actief partner in Keyport2020. Het Routeplan sluit aan op de economische ambitie c.q. economische agenda van Leudal.
De voor de uitvoering van het Routeplan Keyport Next Level gevraagde bijdrage van 2,47 per inwoner in 2021, oplopend tot 3,50 in 2024, wordt niet door alle gemeenten ondersteund. Derhalve heeft het Algemeen Bestuur eind 2020 ingestemd met het bevriezen van de bijdrage per inwoner voor de jaren 2021-2022 op het huidig niveau, zijnde 2,47. Dit kan impact hebben op de realisatie van de ambitie zoals verwoord Routeplan Next Level.Risicobeheer
De continuïteit van Keyport is afhankelijk van de jaarlijkse bijdragen van de participerende gemeenten. Stichting Keyport 2020 verleent subsidies aan projecten waarbij de grootste investeringen door derden worden gedaan.
Er wordt door Keyport 2020 niet risicodragend geïnvesteerd. - Verbonden partij Routebureau Midden-Limburg
Routebureau Midden-Limburg
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Stichting / Vereniging
Website
Doelstelling
• Het Routebureau staat garant voor een kwalitatief hoogstaand
en actueel fietsknooppuntennetwerk.
• Het routebureau zorgt voor goede ontsluiting van
routeinformatie naar de promotie-organisaties.
• Uniformiteit in bewegwijzering.
• Het tegengaan van verrommeling van het landschap.
• Vergaren van informatie omtrent routes
• Initiëren van vernieuwing en gezamenlijke aanpak in
Noord- en Midden-LimburgBelang in verbonden partij
€ 0,38 per inwoner per 01-01-2015
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
0,38 per inwoner
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
Vreemd vermogen
01-01-2022
Eigen vermogen
31-12-2022
Vreemd vermogen
31-12-2022
Resultaat
Ontwikkeling 2022
Zij zet het beheer en onderhoud van het fiets-, wandel-, en ruiterrouteknooppuntennetwerk voort zoals dat de afgelopen jaren is gebeurd.
Risicobeheer
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
- Verbonden partij Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV
Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Ontwikkelingsmaatschappij (OML) heeft tot doel namens de aandeelhoudende gemeenten om het vestigingsklimaat te verbeteren en de regionale economische structuur te versterken. Zij doet dit door:
• Ontwikkeling van bedrijventerreinen/verkoop van bedrijfskavels
• Beheer bedrijventerreinen
• Herstructurering van bedrijventerreinen
• Advies en begeleidingBelang in verbonden partij
Aandelenkapitaal
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 2.483
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 16.860
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 12.093
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 17.197
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 12.601
Resultaat
€ 340
Ontwikkeling 2022
Het Ondernemingsplan 2018-2022, dat door de aandeelhouders is vastgesteld, is het kader voor de activiteiten en investeringen van OML. OML faciliteert het bedrijfsleven bij ruimtelijk economische vraagstukken. Het gaat hierbij om o.a. locatie -en gebiedsontwikkeling; herstructurering van private kavels (niet-openbaar gebied) en mogelijk daaropvolgend de ontwikkeling, aanleg en verkoop van nieuwe bedrijventerreinen (al naar gelang de behoefte). OML is dé sparringpartner c.q. uitvoeringsorganisatie van de aangesloten gemeenten om bovengenoemde ambitie waar te maken. Uitgangspunt hierbij is dat OML waarde creëert voor de regio en de aandeelhouders. OML is dé partner/uitvoeringsorganisatie die ten aanzien van bovengenoemde kerntaken de expertise in huis heeft; instrumenten op het gebied van financial engineering kan inzetten en met draagvlak snel en flexibel kan acteren.
In 2021 is door OML een mission statement op het gebied van duurzaamheid vastgesteld. OML constateert dat Nederland zich ontwikkeld tot een circulaire economie. Dit beleidskader past OML toe om de bedrijventerreinen duurzaam te (her)ontwikkelen. In de praktijk is Duurzaam Multifunctioneel Bedrijvenpark Zevenellen koploper.
In het vroege voorjaar van 2020 kwam de wereld in de ban van Covid-19. Nog altijd bepalen maatregelen om het virus zoveel mogelijk in te dammen, de handelwijze van ondernemers, partners en medewerkers. De verwachte terugval in vraag naar kavels was gelukkig van korte duur. OML heeft een solide financiële basis met voldoende kredietruimte om aan haar financiële verplichtingen te kunnen voldoen.
Verder gaat de zorg van OML uit naar de strategische grondreserve. Nu OML, door de grote vraag, de ontwikkeling van terreinen naar voren haalt, dient OML ook na te denken over potentieel nieuwe terreinen (c.q. uitbreiding en herontwikkeling) om de strategische reserve op peil te houden.
Daarnaast zijn ook externe ontwikkelingen nog altijd van invloed op het vestigingsbeleid van ondernemers. Zoals de uitspraak van de Raad van State over het stikstofbeleid van de Nederlandse overheid en de perikelen rond de PFAS. De oprichting van een stikstofbank bij Duurzaam Multifunctioneel Bedrijvenpark Zevenellen stemt OML hoopvol deze problematiek het hoofd te bieden.Risicobeheer
De exploitatie van OML wordt sterk beïnvloed door de ontwikkelingen in de commerciële vastgoedsector. In februari 2018 is door de sterk aantrekkende verkoopcijfers de totale borgtocht van de aandeelhoudende gemeenten aan de BNG verlaagd naar € 2 miljoen.
Daarmee staat Leudal nog garant voor € 432.000. (borgstelling BNG krediet). De borgstelling ad € 216.000 voor de lening van de provincie is komen te vervallen omdat de lening volledig is afgelost door OML in 2019.
Door de verlaagde borgstelling is het risico afgenomen. - Verbonden partij CSV Amsterdam BV
CSV Amsterdam BV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V.. De statuten zijn gewijzigd zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult:
a. Namens de verkopende aandeelhouders van Essent een
eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat
als gevolg van de WON;
b. Namens de verkopende aandeelhouders eventuele
garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V.
(“Waterland”);
c. Het geven van instructies aan de Escrow-agent wat betreft het
beheer van het bedrag dat op de Escrow-rekening n.a.v.
verkoop Attero is gestort.Belang in verbonden partij
0,60338%
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
n.v.t.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
€ 293
Vreemd vermogen
01-01-2022
€ 0
Eigen vermogen
31-12-2022
€ 0
Vreemd vermogen
31-12-2022
€ 0
Resultaat
0
Ontwikkeling 2022
Doelstelling:
Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V. De statuten zijn gewijzigd zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult:
a. namens de verkopende aandeelhouders van Essent een eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat als gevolg van de WON;
b. namens de verkopende aandeelhouders van Attero eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO BV (hierna Waterland);
c. het geven van instructies aan de escrow-agent wat betreft het beheer van het bedrag dat op de escrow-rekening n.a.v. de verkoop van Attero is gestort.(ad. a)
In februari 2008 is Essent, met toestemming van de publieke aandeelhouders, een procedure begonnen tegen de Staat der Nederlanden waarin zij een verklaring voor recht vragen dat bepaalde bepalingen van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) onverbindend zijn. Als gevolg van de WON (en de als gevolg daarvan doorgevoerde splitsing tussen het productie- en leveringsbedrijf enerzijds en netwerkbedrijf anderzijds) hebben haar aandeelhouders schade geleden. Vanwege praktische moeilijkheden om de juridische procedure aan de verkopende aandeelhouders van Essent over te dragen, hebben de verkopende aandeelhouders en RWE afgesproken dat de onderliggende (declaratoire) procedure over de vraag of (delen van) de WON onverbindend zijn, ook na afronding van de transactie met RWE, door Essent zal worden gevoerd. De verkopende aandeelhouders en RWE zijn verder overeengekomen dat de eventuele schadevergoedingsvordering van Essent op de Staat der Nederlanden die zou kunnen ontstaan als de rechter inderdaad van oordeel is dat (delen van) de WON onverbindend is, wordt gecedeerd aan de verkopende aandeelhouders (en dus niet achterblijft bij Essent), die deze vordering gebundeld zullen gaan houden via de deelneming (de Claim Staat Vennootschap B.V.).
De WON leidde er toe dat het productie- en leveringsbedrijf enerzijds en het netwerkbedrijf anderzijds gesplitst moesten worden. De Rechtbank te 's-Gravenhage heeft de vordering van Essent in
eerste instantie afgewezen. Essent is tegen deze uitspraak in hoger beroep gegaan. In juni 2010 heeft het Gerechtshof in Den Haag de WON onverbindend verklaard. De Staat is tegen de uitspraak in
cassatie gegaan bij de Hoge Raad. De Hoge Raad heeft pre justitiële vragen gesteld aan het Europese Hof van Justitie. Het Europese Hof van Justitie heeft een reactie gegeven aan de Hoge Raad
een uitspraak doen. De Hoge Raad heeft na reactie van het Europese Hof op 26 juni 2015 jl. uitspraak gedaan. De Hoge Raad heeft besloten dat de Splitsingswet niet in strijd is met het recht van de Europese Unie.
Met deze uitspraak van de Hoge Raad zijn de vorderingen van Essent op de Staat definitief afgewezen. Voor de vennootschap is de procedure daarmee geëindigd.
(ad. b)
Bij de verkoop van Attero Holding N.V. aan Recylceco B.V. (Waterland Private Equity Fund V C.V.) in 2014 hebben de verkopende aandeelhouders van Attero een aantal garanties en vrijwaringen
gegeven aan de koper Waterland. Ter verzekering van de betaling van eventuele schadeclaims had Waterland bedongen (zoals gebruikelijk is bij dergelijke transacties) dat een deel van de
verkoopopbrengst, zijnde € 13,5 miljoen, door de verkopende aandeelhouders gedurende een bepaalde tijd op een Escrow-rekening zou moeten worden aangehouden. Het merendeel van deze
garanties en vrijwaringen is door de verkopende aandeelhouders bij de verkoop overgedragen aan CSV Amsterdam B.V.
Nadat in juni 2016 een compromis werd bereikt tussen CSV Amsterdam BV, Recycleco B.V. en Attero Holding B.V. over betwiste (fiscale) claims alsmede over een belastingteruggave is in april 2020 een
tweede en finale compromis bereikt tussen voor de beëindiging van alle resterende geschillen met betrekking tot betwiste (fiscale) claims, alsmede over een belastingteruggave. Het resterend vermogen
op de Escrow-rekening van ruim € 8 mln is in mei 2020 onder inhouding van € 150.000 voor aanvulling van het werkkapitaal uitgekeerd aan de aandeelhouders.Gebeurtenissen na balansdatum:
Begin maart 2021 is er berichtgeving in de media ontstaan over geconstateerde fraude door voormalig bestuursvoorzitter Frank Oranje van advocatenkantoor Pels Rijcken bij – onder andere – de
afwikkeling van de verkoop van Attero. CSV Amsterdam BV is op 3 maart 2021 telefonisch door zijn adviseur Simmons & Simmons geïnformeerd dat uit controles van derde partijen die de zaak bij Pels Rijcken onderzoeken, zou zijn gebleken dat CSV Amsterdam BV een mogelijk rente nadeel van ongeveer € 55.000 zou hebben gehad als gevolg van de tijdelijke verduistering van de gelden van deze Escrow Account.
Tot op heden (5 maart 2021) is het bestuur van CSV Amsterdam BV alleen nog mondeling door haar adviseur geïnformeerd en heeft verder kennisgenomen van diverse krantenartikelen. Volgens
telefonische mededeling van Pels Rijcken aan de adviseur van Simmons & Simmons zal Pels Rijcken op korte termijn CSV Amsterdam BV schriftelijk verder op de hoogte brengen.Beleidsvoornemens:
De vennootschap zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de aandeelhoudersommissie,
het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is de vennootschap in afwachting van de reactie van de belastingdienst op het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de belastingdienst en de kans van slagen van een gerechtelijke procedure zal in overleg met de Aandeelhouderscommissie de procedure al dan niet worden voorgezet.
Na afwikkeling van deze bezwaar- en/of beroepsprocedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure zal de vennootschap kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.Financiële risico’s:
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap.Risicobeheer
Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van Waterland als gevolg van garanties en
vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven. Momenteel is er een bedrag van
€ 5.4 mln. uitbetaald aan Waterland ten laste van de escrow-rekening en is er een bedrag van € 3.4 mln.
terugbetaald door Waterland in verband met belastingteruggave, waardoor het risico nu is afgenomen
tot een maximum van € 8.0 mln. en voor het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de
vennootschap.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en
beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaal bedrag
€ 20.000), art 2:81 BW. - Verbonden partij Enexis NV
Enexis NV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,7 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën:
• Netwerk en dienstverlening tijdig gereed voor veranderingen in de energiewereld;
• Betrouwbare energievoorziening;
• Excellente dienstverlening: hoge klanttevredenheid en verlaging kosten;
• Samen met lokale partners Nederlandse klimaatdoelen realiseren;
• Innovatieve, schaalbare oplossingen om de energietransitie te versnellen.De provincie tracht met haar aandeelhouderschap in Enexis de publieke belangen te behartigen. De infrastructuur voor energie is een vitaal onderdeel voor onze economie en voor onze samenleving.
Belang in verbonden partij
dividend € 736.000 (903.150 aandelen); 0,60338%
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
Vreemd vermogen
01-01-2022
Eigen vermogen
31-12-2022
Vreemd vermogen
31-12-2022
Resultaat
Ontwikkeling 2022
Ontwikkelingen
De rol van Enexis is bepalend voor tijdige realisatie van de Brabantse energietransitie. Enexis is dan ook een strategische partner, waarbij de alliantie tussen Enexis en provincie door zowel concrete als strategische samenwerking een belangrijk fundament biedt voor het kunnen behalen van de doelstellingen ten aanzien van broeikasgasreductie en duurzame opwek.
Zoals toegelicht in de Energieagenda 2019-2030 is de energietransitie een systeemtransitie die de hele maatschappij aangaat. Om deze transitie te realiseren moeten we over van een centraal gestuurd, fossiel energiesysteem naar een meer decentraal, duurzaam energiesysteem en op duurzame energiebronnen. Dit vraagt forse aanpassingen in energienetwerk en -dienstverlening. Bovengenoemde doelstellingen en strategieën van Enexis zijn hierop gericht.
Een belangrijk principe uit de Brabantse Energieagenda - “Streven naar energierechtvaardigheid, draagvlak en draagkracht” - betekent onder meer dat we de maatschappelijke kosten van de energietransitie zo laag mogelijk willen houden en rechtvaardig willen verdelen. Een energiesysteem dat betaalbaar is in ontwikkeling en onderhoud, betekent dat er afwegingen gemaakt moeten worden tussen de inzet van bronnen ten opzichte van de investeringen in het transport- en opslagsysteem. Enexis is betrokken bij het proces waarin we ons een beeld vormen van de verdere inrichting van ons energiesysteem.
Aangezien de capaciteit van het elektriciteitsnet op meerdere plekken in Brabant (zeer) beperkt is, vraagt dit investeringen in de uitbreiding van het netwerk (zowel op de korte als lange termijn). Per 2020 publiceert Enexis iedere 2 jaar investeringsplannen met een zichttermijn van 10 jaar. De Investeringsplannen voor elektriciteit en gas 2020-2030 bevatten de uitbreidings- en vervangingsinvesteringen voor de elektriciteits- en gasnetten in het gehele beheersgebied van Enexis.
Schaarste van netcapaciteit vraagt naast uitbreiding ook om het optimaal benutten van de beschikbare ruimte. Enexis neemt deel aan het gesprek dat is gericht op het maken van afspraken over de planning van opwek en vraagsturing in relatie tot de netcapaciteit, en in relatie tot andere opgaven als woningbouw, bedrijventerreinen, laadpalen, etc.
Een belangrijke schakel in de uitvoering van het Klimaatakkoord en in het behalen van de Brabantse doelstellingen, zijn de Regionale Energiestrategieën (RES’en). Dit instrument om met maatschappelijke betrokkenheid te komen tot regionale keuzen voor duurzame opwekking van elektriciteit (1), de warmtetransitie in de gebouwde omgeving (2) en de daarvoor benodigde opslag en energie infrastructuur (3), raakt de taak van de netbeheerder direct. De vier RES’en in Brabant zijn en worden met betrokkenheid vanuit netbeheerder Enexis ontwikkeld en uitgevoerd.
Naast het RES-proces zal de transitie van de industrie een groot effect hebben op de energie-infrastructuur en vice versa. Zowel RES’en als industrie zijn daarom onderwerp van de 1e fase systeemstudie die Noord-Brabant uitvoert en waarbij wij Enexis betrekken.
Ook is groene mobiliteit één van de thema’s waarvoor de rol van Enexis van grote meerwaarde is (aangezien dit om grootschalige uitrol van laadinfra vraagt). Net als de samenwerking met Enpuls, de
organisatie binnen Enexis Group ingericht op conceptontwikkeling voor het versnellen van de energietransitie, op het gebied van sociale innovatie en sociale inclusie in de energietransitie.Beleid:
Met het oog op de nieuwe reguleringsperiode (ACM) met ingang van 2022, bereidt de RvB een nieuw strategisch plan voor dat wordt vastgesteld in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
De voorbereiding gebeurt o.a. in dialoog met de stakeholders, waaronder de AHC.Governance:
De Raad van Bestuur is met ingang van 1 september 2020 uitgebreid naar 4 leden (CEO, CFO, CTO en COO). Met deze uitbreiding maakt Enexis zich klaar voor de transformatie die nodig is en wordt
de continuïteit geborgd binnen de organisatie. CEO Peter Vermaat is afgetreden met ingang van 1 september 2020 en CFO Maarten Blacquiere met ingang van 1 januari 2021. In beider opvolging en
de benoeming van de nieuwe bestuursfuncties is voorzien. In 2020 zijn de heer Van Dijk en mevrouw Velthuis herbenoemd in de Raad van Commissarissen. De
heer Rüpp is benoemd tot lid van de Raad van de Commissarissen, op aanbeveling van de aandeelhouders. Hij vervangt de heer Calon die volgens rooster is afgetreden en niet kon worden
herbenoemd. Door veranderingen in de samenstelling van gemeentelijke of provinciale colleges is ook de samenstelling van de aandeelhouderscommissie veranderd.Financiën:
De nettowinst over 2020 bedroeg € 108 miljoen ten opzichte van € 210 miljoen in 2019. Deze afname wordt met name veroorzaakt door een stijging van de inkoopkosten TenneT ter hoogte van €
63 miljoen en een dotatie van € 42 miljoen aan de VpB-latentie vanwege het terugdraaien van een aangekondigde verlaging van het VpB-tarief van 25% naar 21,7% per 2021.
De coronacrisis heeft in 2020 geen materiële impact gehad op het financieel resultaat van Enexis. Door de coronacrisis daalde het energieverbruik van zakelijke klanten en dat had een licht negatieve
impact op de grootzakelijke omzet. De omzet via consumenten is volledig gebaseerd op capaciteitstarieven en daarmee ongevoelig voor schommelingen in verbruik. De inkoopkosten bij
TenneT vielen als gevolg van corona in 2020 ook lager uit door een lagere belasting van het netwerk. De effecten op de brutomarge zijn hierdoor per saldo neutraal.
Het gerealiseerde werkpakket in het jaarorderboek komt uit op € 882 miljoen; circa € 4 miljoen hoger dan gepland. Ondanks de impact van corona, waardoor werkprocessen met direct klantcontact
tijdelijk zijn stilgelegd en extra veiligheidsvoorschriften zijn getroffen, is er in 2020 een toename van het werkpakket te zien van € 78 miljoen ten opzichte van 2019.
Vijf provinciale en 64 gemeentelijke aandeelhouders hebben in 2020 een converteerbare hybride lening aan Enexis Holding verstrekt. In totaal gaat het om € 500 miljoen. Het aandeel van de
provincie Noord-Brabant in deze lening bedraagt € 159.490.380. De aandeelhouders voorzien Enexis Holding hiermee van een belangrijke financiële impuls die nodig is voor het realiseren van de
energietransitie.WNT:
Leden van de RvB worden beloond volgens het bezoldigingsbeleid van de vennootschap, conform de Wet Normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT). Dit bezoldigingsbeleid is vastgesteld door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Voor de leden van het vorige RvB (de heren Blacquière en Vermaat) geldt een overgangsregime van de WNT die met ingang van 1 januari 2019 is gestart. Voor deze leden wordt in drie jaar de bezoldiging afgebouwd, zodat met ingang van 2022 de dan geldende wettelijke norm zal zijn bereikt. Afspraken rondom vertrek van leden van het vorige RvB zijn in overeenstemming met de WNT.
Het overgangsrecht is niet van toepassing op de huidige leden van de Raad van Bestuur (de heren Den Boer, Sanders en Van der Leeuw). De bezoldiging van de bestuurders van Enexis Netbeheer B.V. voldoet daarmee in 2020 aan de bepalingen van de WNT.Risicobeheer
Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor’s (S&P) rating A+ (Stable outlook) en bij
Moody’s Aa3 (stable outlook).
De aandeelhouders lopen het risico (een deel van) de boekwaarde ad € 6,2 miljoen te moeten
afwaarderen. Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde
(energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de
(intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V.
Wettelijk is minimaal 40% eigen vermogen vereist, Enexis heeft op dit moment meer dan 50% eigen
vermogen. Gecombineerd met de achtergestelde status van de ‘Vordering op Enexis vennootschap’ die
liep tot september 2019, levert dit een laag risico op voor de aandeelhouders van Enexis Holding N.V.
Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. Het risico is echter
gemitigeerd door een overeengekomen streefwaarde van € 100 miljoen voor het jaarlijkse dividend. - Verbonden partij Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Vestigingsplaats
Borssele
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Onderdeel van Essent was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta NV uit Zeeland heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE bij de rechter aangevochten. Er liepen zowel een kort gedingprocedure als bodemprocedure. Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV (“PBE”) had het 50% belang in EPZ bij Energy Resources Holding (ERH) ondergebracht.
In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, ERH alsnog geleverd aan RWE. PBE blijft bestaan met een beperkt takenpakket. PBE zal de zaken afwikkelen die uit de verkoop voortkomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant borging publiek belang kerncentrale Borssele uit 2009 die nopen tot voortbestaan van PBE in afgeslankte vorm. Hiermee is een termijn van 8 jaar na verkoop gemoeid. Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap.Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
€ 1.499
Vreemd vermogen
01-01-2022
€ 0
Eigen vermogen
31-12-2022
€ 0
Vreemd vermogen
31-12-2022
€ 0
Resultaat
Ontwikkeling 2022
Doelstelling:
Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele.
Het bedrijf Delta N.V. (destijds 50% aandeelhouder, nu 70% aandeelhouder) heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (PBE).
In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta N.V. een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen.
In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, het 50% belang in EPZ alsnog geleverd aan RWE.
PBE is blijven bestaan met een beperkt takenpakket. PBE wikkelt de zaken af die uit de verkoop zijn voortgekomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Hiermee is een termijn van 8 jaar na verkoop gemoeid.
Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap B.V.
Conform de koopovereenkomst kon RWE tot uiterlijk 30 september 2015 potentiële claims indienen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap B.V.). RWE had op 30 september 2015 geen potentiële claims ingediend m.b.t. verkoop van het 50% belang in EPZ.
Het General Escrow Fonds is in juli 2016 geliquideerd en uitgekeerd aan de aandeelhouders.Beleidsvoornemens:
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd, de vennootschap kan worden ontbonden en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.Financiële risico’s:
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal in deze vennootschap.Risicobeheer
Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee
aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal
wordt aangehouden in de vennootschap.
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het
nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaal bedrag € 1.5 mln.), art 2.:81 BW. - Verbonden partij Bank Nederlandse Gemeenten
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
De gemeente Leudal bezit 143.052 aandelen die dividendopbrengsten genereren. Gemeente Leudal ziet haar aandelenbezit als een duurzame belegging.Belang in verbonden partij
0,26%
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 354
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
Vreemd vermogen
01-01-2022
Eigen vermogen
31-12-2022
Vreemd vermogen
31-12-2022
Resultaat
Ontwikkeling 2022
De BNG Bank streeft niet naar winstmaximalisatie, maar naar maatschappelijke impact en een redelijk rendement voor de aandeelhouders.
Risicobeheer
Risicomanagement is voor deze organisatie een permanent agendapunt.
- Verbonden partij Nazorg Limburg
Nazorg Limburg
Vestigingsplaats
Maastricht
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Bodemzorg Limburg was van 1994 tot 1997 onderdeel van Afvalverwijdering Limburg (AVL). Per december 1997 bestaat Bodemzorg Limburg als zelfstandige organisatie met de gemeenten in Limburg als aandeelhouders. Wij hebben géén commerciële doeleinden, maar geven invulling aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van onze aandeelhouders. Namens hen heeft Bodemzorg Limburg de ‘eeuwigdurende’ zorg voor 15 stortplaatsen op zich genomen.
Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 10
Financieel
Eigen vermogen
n.v.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
Ontwikkeling 2022
De nazorg van voormalige stortplaatsen (Navos-locaties) vindt plaats op locaties waar het storten (ruim) voor 1996 is beëindigd en waarvoor geen geldende milieuvergunning (meer) voorhanden is. Uit diverse onderzoeken naar Navos-locaties blijkt dat er honderden locaties in de provincie Limburg zijn.
De Provincie Limburg heeft onderzoek verricht naar locaties met mogelijke humane risico's. Deze blijken er niet te zijn.Vanaf 2015 wordt bij veel locaties onderzocht of er sprake is van mogelijke schadelijke effecten op natuur en grondwater.
Risicobeheer
- Verbonden partij Waterleidingmaatschappij
Waterleidingmaatschappij
Vestigingsplaats
Maastricht
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Het voorzien van zuiver, helder en betrouwbaar drinkwater tegen een zo laag mogelijke prijs.
Belang in verbonden partij
13 van in totaal 500 aandelen ad € 4.538
Bestuurlijk belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders
Financieel belang
€ 59
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 209
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 385
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 215
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 395
Resultaat
€ 6.000
Ontwikkeling 2022
Het streven is om voor de komende jaren en daarna een acceptabele en consistente tariefstructuur te bewerkstelligen, gebaseerd op een gezonde financiële huishouding met beheersbare kapitaallasten.
Risicobeheer
WML kent een aantal financiële risico’s die voortvloeien uit haar normale bedrijfsuitoefening. Het beleid van WML is erop gericht de negatieve gevolgen van onvoorziene omstandigheden uit de financiële risico’s te mitigeren.
Risicomanagement is onderdeel van de reguliere P & C cyclus. Tweemaal per jaar wordt gerapporteerd over risico’s en het bestaan en de werking van beheersmaatregelen.