Wij bieden weerstand tegen de dreigende personeelskrimp
Wat gaan wij daar voor doen?
Op basis van het economisch profiel ligt de focus op het zoeken, vinden en binden van 4200 arbeidskrachten in de komende tien jaar. Via de Economische Agenda werken we langs vier programmalijnen aan deze uitdaging;
- Buitenzorgen
- Werken kun je leren
- Ondernemen doe je…!
- Trek eens wat Leudal aan!
Hierbij stellen wij voor per programmalijn één project te selecteren, dat wordt gerealiseerd. De selectie van die projecten maken wij met het Economic Board en na invulling van de functie van senior projectleider. Hierbij ligt de kans voor de gemeente, onderwijs en ondernemers in het samenbrengen van het onderwijsaanbod met de opleidingsvraag / arbeidsvraag van de ondernemers. Dit zien wij als volgt:
Onderwijs verbinden met het bedrijfsleven
De samenwerkende schoolbesturen in de Stichting Onderwijs Midden-Limburg (SOML) hebben een rijkssubsidie gevraagd voor het organiseren van een toekomstgericht regionaal onderwijsaanbod, waarbij rekening wordt gehouden met de dalende leerlingen aantallen. Door het aanstellen van een projectleider voor de periode van drie jaar, willen wij actief optrekken met de SOML voor de instandhouding van een goed onderwijsaanbod in Leudal. Wij hechten veel waarde aan het bestaan van een goed onderwijsaanbod binnen de grenzen van Leudal, omdat dit bijdraagt aan de kwaliteit van de leefomgeving. Als wij willen dat mensen kiezen voor Leudal als woonplaats, dan dient er een goed aanbod van onderwijs te zijn. De jongeren die wij hier opleiden, willen we graag behouden voor de arbeidsmarkt van Midden-Limburg. Deze twee zaken zien wij samenkomen in een onderwijsaanbod dat in afstemming met het bedrijfsleven opleidingsplaatsen aanbied. Hiervoor denken wij specifiek aan de nieuwe scholengemeenschap Sint Ursula.
Wat mag dat kosten?
Weerstand tegen personeelskrimp | (bedrag x 1.000) | |||||
Realisatie 2020 | Begroting na wijziging 2021 | Primitieve begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | ||||||
Ambtelijke samenwerking | 318 | 351 | 347 | 368 | 377 | 377 |
Bestuurlijke samenwerking | 11 | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale lasten | 329 | 401 | 347 | 368 | 377 | 377 |
Baten | ||||||
Ambtelijke samenwerking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bestuurlijke samenwerking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties reserves | -41 | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 288 | 351 | 347 | 368 | 377 | 377 |