Ons woningaanbod is passend en sluit aan bij de (verschuivende) woonwensen van onze inwoners
Wat gaan wij daar voor doen?
In al onze kernen blijft het mogelijk om nieuwe woningen te (laten) bouwen. Wij zetten in op 150 woningen per jaar. Bestaande plannen worden waar nodig omgevormd en geactiveerd om tegemoet te komen aan veranderende lokale woonwensen. De (geactualiseerde) Structuurvisie Wonen biedt meer ruimte en ambitie voor nieuwe woningbouwplannen, passend bij de behoefte van onze inwoners. Lokale initiatieven vanuit het dorp en voor het dorp willen wij graag faciliteren. Met een projectmatige aanpak is ook de ontwikkeling van prioritaire locaties geborgd.
Daarnaast creëren wij met het jaarlijkse Uitvoeringsprogramma Wonen extra bouwmogelijkheden bij het oplossen van knelpunten in de kernen. Het gaat vooral om bestaand vastgoed in kleine(re) kernen dat nu een publieksfunctie heeft, maar om herinvulling vraagt. Wij zetten daarbij gericht in op het bouwen voor specifieke doelgroepen. Inwoners vragen immers om meer huurwoningen voor senioren en jongeren.
Starters worden bij de aankoop van hun eerste woning ondersteund met startersleningen.
Vanuit economisch belang wordt ook ingezet op het (laten) realiseren van nieuwe huisvestingsconcepten voor tijdelijke werknemers.
Wat mag dat kosten?
Woningaanbod sluit aan bij woonwensen | (bedrag x 1.000) | |||||
Realisatie 2020 | Begroting na wijziging 2021 | Primitieve begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | ||||||
Toepassing APV | 427 | 388 | 379 | 375 | 375 | 375 |
Afval | 3.314 | 3.088 | 3.124 | 3.307 | 3.309 | 3.310 |
Milieubeheer | 1.282 | 1.120 | 1.120 | 1.131 | 1.133 | 1.124 |
Bestemmingsplannen | 1.580 | 1.136 | 1.137 | 1.137 | 1.136 | 1.136 |
Handhaving RO | 172 | 180 | 180 | 180 | 180 | 180 |
Grex wonen | 549 | 39 | 34 | 34 | 46 | 46 |
Omgevingsvergunningen | 1.081 | 856 | 806 | 806 | 806 | 806 |
Toezicht en handhaving bouwen | 597 | 602 | 602 | 602 | 602 | 602 |
Volkshuisvesting | 660 | 446 | 1.081 | 404 | 354 | 342 |
Buitengebied in beweging | 172 | 464 | 215 | 195 | 175 | 155 |
Totale lasten | 9.831 | 8.320 | 8.678 | 8.170 | 8.117 | 8.077 |
Baten | ||||||
Toepassing APV | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afval | -3.156 | -3.736 | -3.731 | -3.887 | -3.889 | -3.891 |
Milieubeheer | -45 | -3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bestemmingsplannen | -348 | -50 | -38 | -38 | -38 | -38 |
Handhaving RO | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Grex wonen | -941 | -60 | -39 | -39 | -51 | -51 |
Omgevingsvergunningen | -903 | -809 | -743 | -743 | -743 | -743 |
Toezicht en handhaving bouwen | -4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Volkshuisvesting | -181 | -212 | -200 | -200 | -200 | -200 |
Buitengebied in beweging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale baten | -5.577 | -4.869 | -4.751 | -4.907 | -4.921 | -4.923 |
Mutaties reserves | 91 | -265 | -684 | -8 | -8 | 0 |
Resultaat | 4.345 | 3.185 | 3.243 | 3.255 | 3.188 | 3.153 |