Wat gaan wij daar voor doen?
Dienstverlening
Transformatie team burgerzaken
In 2019 is gestart met de transformatie burgerzaken. Deze transformatie houdt in dat het team burgerzaken meerjarig bouwt aan kennis, competenties, samenwerking met ketenpartners en verdere digitalisering van producten. Dit alles met als doel toekomstbestendige, klantgerichte en hoogwaardige dienstverlening te kunnen blijven verrichten.
Team advies
Cluster dienstverlening is in 2021 onderdeel geworden van team advies. Dit betekent dat veel nieuwe initiatieven en MT voorstellen worden voorzien van een integraal advies waarin ook dienstverlening (werken vanuit het klantperspectief) is meegenomen. Hierdoor ontstaat er steeds meer oog voor dienstverlening en kwaliteit binnen de organisatie.
Het cluster Dienstverlening werkte in 2021 een voorstel uit om organisatiebreed te gaan werken aan kwaliteit en kwaliteitsdenken. Dit voorstel is vastgesteld. Dit betekent dat we aan de slag gaan met opleidingen op het gebied van kwaliteitsdenken, maar ook concreet aan de slag gaan met het vastleggen en continu verbeteren van werkprocessen. Dit als onderdeel van het project Goed en Tijdig antwoorden.
Om de basis ten aanzien van onze dienstverlening op peil te houden en klaar te zijn voor de toekomst en de methodiek voor klantreizen te ontwikkelen, is een bedrag van € 5.000 structureel aangevraagd.
Aangezien informatievoorziening en ICT een steeds grotere rol spelen binnen de in- en externe dienstverlening, vergt het vergroten van de digitale volwassenheid de komende jaren steeds meer aandacht. Zowel de ontwikkeling van de huidige medewerkers als de selectie van nieuwe medewerkers.
Samenleving
De dienstverlening vanuit de afdeling Samenleving staat in het teken van:
- het behouden van toekomstperspectief voor inwoners die op enigerlei wijze ondersteuning nodig hebben;
- verbetering van het pakket aan mogelijkheden en dienstverlening die een bijdrage leveren aan deze doelstelling.
Dit betekent nieuwe mogelijkheden zoeken binnen het kader van actuele ontwikkelingen, wetgeving en de financiële opgave die voorligt.
Wij koersen binnen de dienstverlening op het verder op orde krijgen van de ‘basis’ en het ‘in control’ zijn: processen en producten zullen aansluiten op de ontwikkelingen die zijn ingezet binnen het sociaal domein. Verdere digitalisering van processen en producten, een goede bereikbaarheid én het borgen van de privacy en gegevensbeveiliging spelen hierin een belangrijke rol.
Ruimte
Bij de afdeling Ruimte speelt de komst van de nieuwe Omgevingswet een grote rol.
De inwerkingtreding van de Omgevingswet (vooralsnog per 1 juli 2022) biedt naast de verplichting te voldoen aan de minimale eisen die de wet stelt, ook kansen. Kansen voor een betere inrichting van de leefomgeving en kansen voor een verbetering van de dienstverlening. Vanwege de complexiteit van de invoering van deze wet wordt tot 1 juli 2022 ingezet op het kunnen voldoen aan de minimale eisen. Dit levert onder andere op dat het vergunningverleningsproces sneller en meer integraal plaatsvindt, hetgeen bijdraagt aan de verbetering van de dienstverlening. Ook onder de Omgevingswet blijven wij inzetten op het monitoren en evalueren van de klanttevredenheid van dat proces.
In de periode na inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt ingezet op verdere uitwerking en optimalisering van processen en instrumenten. Hierbij is het onder andere van belang dat de ruimtelijke processen, de digitale omgeving en het gewenste niveau van dienstverlening met elkaar in overeenstemming worden gebracht. Zo is het mogelijk om antwoorden op klantvragen digitaal te ontsluiten, verdergaande vergunning- en meldingschecks (digitaal) mogelijk te maken (en meteen in een aanvraag of melding om te zetten en in te dienen) en informatie duidelijk en locatie specifiek beschikbaar te stellen. Op die manier zijn inwoners en ondernemers minder afhankelijk van kantooruren en de beschikbaarheid van verantwoordelijke medewerkers.
Meer proactief beheer van de openbare ruimte
Binnen team ruimtelijk beheer wordt een pilot anders werken gestart om het beheer van de openbare ruimte meer proactief vorm te geven. In de nieuwe situatie werkt het team een wijktoezichthouder per rayon. Leudal wordt verdeeld in drie rayons. De pilot wordt in 2022 operationeel onder voorwaarde dat de vacatures goed ingevuld kunnen worden.
De wijktoezichthouders en beheerders worden geschoold in het inspecteren en monitoren van beeldkwaliteit. Tevens gaan zij meelopen met het twee jaarlijks uitgezette externe beleid schouw beeldkwaliteit.
Tevens ontwikkelt team ruimtelijke beheer de mogelijkheid om via de schouwapp Apptimize actuele situaties per rayon in beeld te brengen en te gaan gebruiken voor de planning/aansturing van eigen dienst/medewerkers en/of (onder)aannemers.
Het actuele beeld kan tevens vergeleken worden met het afgesproken kwaliteitsniveau en biedt direct gespreksstof voor evaluaties met (onder)aannemers, eigen dienst of het werkbedrijf.
Het verbeteren van het proces meldingen openbare ruimte, loopt door in 2022.
Concern
De strategische visie wordt vastgesteld door de Raad.
Deze visie geeft richting aan de totale gemeente en fungeert als kapstok voor andere visies binnen de organisatie. De strategische visie wordt verder vertaald naar de gevolgen voor dienstverlening (externe focus) en organisatie (interne focus). Het streven is dat in het eerste kwartaal van 2022
een visie wordt vastgesteld die betrekking heeft op de dienstverlening en de organisatie.
Wat mag dat kosten?
Hoogwaardige kwaliteit dienstverlening | (bedrag x 1.000) | |||||
Realisatie 2020 | Begroting na wijziging 2021 | Primitieve begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Lasten | ||||||
Burgerzaken | 54 | 200 | 63 | 62 | 62 | 62 |
Totale lasten | 54 | 200 | 63 | 62 | 62 | 62 |
Baten | ||||||
Burgerzaken | -15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale baten | -15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties reserves | -58 | -86 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -19 | 114 | 63 | 62 | 62 | 62 |