Paragrafen

Bedrijfsvoering

We leven in een informatiesamenleving gedreven door digitalisering en technologie. Dit heeft invloed op de dienstverlening, de informatiepositie van inwoners en ondernemers en op gegevensuitwisseling met andere overheden. De gemeente Leudal gaat mee in de digitalisering door het implementeren van generieke digitale voorzieningen en gaan daarbij uit van het Meerjarenprogramma 2020-2024 van de VNG.

In 2022 gaan we aan de slag met de prioriteiten voor de komende vier jaar. Deze worden benoemd in de nieuwe i-Visie welke in augustus 2021 is vastgesteld.

Het invoeren van nieuwe wet- en regelgeving
Zo gaan we verder werken aan de invoering van de Omgevingswet. Hiervoor wordt software aangeschaft en geïmplementeerd voor het vastleggen en publiceren van ruimtelijke plannen en voor het opstellen van toepasbare regels. Deze software wordt ook gekoppeld aan het Digitaal Stelsel Omgevingswet om zo de werkprocessen rondom de nieuwe wet optimaal te ondersteunen. Ook de veranderende wetgeving rondom inburgering en vroegsignalering schuldhulpverlening vragen hierbij om aandacht.

Digitale volwassenheid
Er wordt in 2022 ook gewerkt aan het op peil brengen van de digitale volwassenheid van de eigen organisatie. Hiermee worden we bewust van het enorm toegenomen belang van informatievoorziening en dat dit niet alleen een taak is van een afdeling ICT, maar van de gehele organisatie.

Datamanagement
Daarnaast gaan we werken aan datamanagement. Dit heeft als doel om ervoor te zorgen dat de organisatie beschikt over de gegevens die het nodig heeft en dat die gegevens compleet, betrouwbaar en op tijd beschikbaar zijn voor toepassingen die van die gegevens gebruik maken.

Informatiebeveiliging en privacy
Een volgend onderwerp is verder versterken van de informatiebeveiliging en de bescherming van privacy. Zo worden vanuit de aanbevelingen uit de ENSIA audit diverse informatieveiligheidsmaatregelen geïmplementeerd om het volwassenheidsniveau informatiebeveiliging te verhogen.

Hybride werken
Daarnaast is, in navolging van het vele thuiswerken tijdens de coronacrisis, besloten tot het invoeren van hybride werken. Veel hiervan zijn al in 2021 geëffectueerd, maar de facilitering, zoals bijvoorbeeld digitale vergadervoorzieningen, zal ook in 2022 de nodige inspanning van ons vragen.

Ook houden we aandacht voor de "basis op orde" (infrastructuur) en werken we aan het versterken van de  digitale weerbaarheid. De interne communicatie wordt verbeterd door vervanging van het intranet.

De informatievoorziening rondom ondermijnende criminaliteit, inburgering en vroegsignalering schuldhulpverlening blijven aandachtspunten in 2022.

Deze pagina is gebouwd op 11/09/2021 16:54:40 met de export van 11/09/2021 16:48:43